Implementasi Etika Bisnis dan Kualitas Produk Pada Novel Rendez-Vous Di Angkringan Paijan Karya Kimberly Harjawinata
DOI:
https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i1.1607Keywords:
Business ethics, Product quality, Going concern, CustomersAbstract
Angkringan is a place for appointments for all groups. The angkringan owner, who heard all the conversations in his tent, ended up becoming a victim of fighting. Not only are they victims of fighting against each other, angkringan owners are faced with the problem of increasing prices for production materials. These two things cause angkringan traders to be able to maintain their business. This research uses a qualitative method with descriptive results and also uses a heuristic reading method, namely by reading thoroughly. The data source was taken from the novel "Rendez-Vous di angkringan paijan" by Kimberly Harjawinata and other data sources, namely books and journals that are appropriate to the topic under study. By being professional and applying ethics in business, angkringan traders have the trust of customers and suppliers. Suppliers will have more confidence in their customers to cooperate. Angkringan traders also have no problem making a small profit, because the main thing for angkringan traders is to be consistent in product quality, so customer satisfaction will also be met.
References
Ariani, D. W. (2003). Manajemen Kualitas. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Bowo. (2003). ANALISIS PENGARUH KEPERCAYAAN UNTUK MENCAPAI HUBUNGAN JANGKA PANJANG. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, 87. doi:https://doi.org/10.14710/jspi.v2i1.85-92
Dahmiri, & Bhayangkari, S. K. (2020). Pengaruh Store Atmosphere, Etika Bisnis dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen. Eksis, 1. doi:http://dx.doi.org/10.33087/eksis.v11i1.177
Dewi, L. S. (2019). Angkringan Sebagai Daya Tarik Generasi Baby Boomers. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 107. doi:https://doi.org/10.38043/jmb.v16i1.2022
Fauzan, & Nuryana, I. (2014). Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Warung Bebebk H. Slamet di Kota Malang. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 39. doi:https://doi.org/10.21067/jem.v10i1.774
Harjawinata, K. (2022). Rendez-vous di Angkringan Paijan. Yogyakarta: Citra Airiz.
Haryanto, R. A. (2013). Strategi Promosi, Kualitas Produk, Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Restoran McDonald's Manado. Jurnal EMBA, 1466. doi:https://doi.org/10.35794/emba.1.4.2013.2923
Hendrawati, D., Rahadhini, M. D., & Triastity, R. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Harga Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 627.
Hidayah, M. N. (2018). Tradisi Pemakaman Rambu Solo di Tana Toraja Dalam Novel Puya ke Puya Karya Faisal Oddang. Bapala, 3.
Kurniawan, A., Astuti, I. F., & Cahyadi, D. (2020). Pemilihan Pemasok Suplemen Fitnes Dengan Metode AHP (Analytic. Jurnal, 32. doi:http://dx.doi.org/10.30872/jim.v15i1.3311
Kurniawati, D., Yulindo, H., & Widodo, K. H. (2013). Kriteria Pemilihan Pemasok Menggunakan Analytical Network Process. Junal Teknik Industri, 25. doi:https://doi.org/10.9744/jti.15.1.25-32
Kurriwati, N. (2015). PENGARUH KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUASAN DAN DAMPAKNYA TERHADAP LOYALITAS KONSUMEN. Eco Entrepreneur, 49. doi:https://doi.org/10.21107/ee.v1i1.994
Kusumastuti, R. D., & Kusuma, A. S. (2022). Angkringan Sebagai Ruang Publik dan Sarna Interaksi Sosial di Kota Bogor. Jurnal Pustaka Komunikasi, 101. doi:https://doi.org/10.32509/pustakom.v5i1.1850
Laura, H., & Joe, D. (2011). Etika Bisnis. Jakarta: Erlangga.
Putrantri, E. C., & Marlena. (2023). Pengaruh Prinsip Etika Bisnis Terhadap Peningkatan Perekonomian Pedagang Kaki Lima di Wilayah Kota Blitar. Jurnal PETA, 139. doi:https://doi.org/10.51289/peta.v8i1.684
Roselina, M. A., & Niati, A. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Kepuasan Konsumen Elsa Hijab Semarang. Jurnal Ilmiah SOLUSI, 225. doi:http://dx.doi.org/10.26623/slsi.v17i3.1636
Setyani, T. H., & Gunadi, W. (2020). PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MOBIL ALL NEW RIO KIA MOTORS INDONESIA (Pada PT. RADITA AUTOPRIMA). JURNAL ILMIAH MAHASISWA MANAJEMEN UNSURYA, 94.
Sudirman, & Baddrusaman, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Hotel Kirei Banteng. Jurnal JIP, 2324. doi:https://doi.org/10.47492/jip.v2i7.1389
Trianah, L., Pranitasari, D., & Marichs, S. Z. (2017). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal JEMI, 120. doi:https://doi.org/10.36406/jemi.v26i01.201
Widowati, T. W., Sinaga, R. M., & Herpratiwi. (2023). Etos Kerja Pedagang Etnis Madura Perantau Di Pasar Natar Ditinjau Dari Etika Bisnis. jurnal ekombis, 687. doi:https://doi.org/10.37676/ekombis.v11i1.3304
Widyana, S. F., & Firmansyah, H. (2021). PENGARUH CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM) TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PRODUK SEPATU CONVERSE. Jurnal Bisnis dan Pemasaran , 4.