Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Studi Komparatif di MIN 1 dan MIN 2 Nganjuk
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v4i1.3007Keywords:
Audiovisual, Learning, Indonesian Language.Abstract
Advances in science and learning technology that support spiritual, intellectual, social, emotional, and kinesthetic aspects can develop the potential of students. With the development in the world of education, technological media is needed as an alternative to today's teaching to improve the achievement of learning objectives. The focus of this study aims to determine the planning, implementation and evaluation of learning in MIN 1 and MIN 2 Nganjuk. This type of research is qualitative. As directed by the type of qualitative research, the collected data are analyzed with the theory as presented in chapter II to obtain various interpretative descriptions according to logical and rational scientific research rules. The results of this study are the use of audiovisual media in learning in Indonesian language subjects at MIN 1 and MIN 2 Nganjuk as follows: a. Learning planning using audiovisual media in Indonesian language learning at MIN 1 and MIN 2 Nganjuk is planned coherently from learning objectives, materials, and media used. b. Implementation of the use of audiovisual media in Indonesian language learning at MIN 1 and MIN 2 Nganjuk shows that the use of audiovisual media can help teachers in delivering learning materials. c. Evaluation of teaching using audiovisual media in Indonesian language learning for teachers is done through peers as a reflection for teachers.
References
Ahmad, Ahmad, Siti Hajar, & Farid Fauzi Almu. (2018). Peningkatan keterampilan menyimak cerita anak melalui media animasi audio visual siswa kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.29303/jipp.v3i1.44
Ahsin, M. N. (2016). Peningkatan keterampilan menulis karangan narasi dengan menggunakan media audiobisual dan metode quantum learning. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2). https://doi.org/10.24176/re.v6i2.607
Ainina, I. A. (2014). Pemanfaatan media audiovisual sebagai sumber pembelajaran sejarah. Indonesian Journal of History Education, 3(1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/3909
Ananda, R. (2017). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa kelas IV SD Negeri 016 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 1(1), 21–30. https://doi.org/10.31004/basicedu.v1i1.149
Ariestyawati, R., Halidjah, S., & Sabri, T. (2014). Peningkatan keterampilan berbicara menggunakan media audiovisual pada siswa kelas II. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK, 3(1). https://doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4297
Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022). Pengaruh penggunaan media Animaker terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6630–6637. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3325
Fuad, A. J., & Permatasari, A. D. (2019). Penggunaan media slide PowerPoint dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar pada pembelajaran tematik. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 1(1), 61–78. https://doi.org/10.33367/jiee.v1i1.683
Gusnayetti, G. (2021). Dampak penggunaan bahasa gaul di kalangan remaja terhadap bahasa Indonesia. Ensiklopedia Sosial Review, 3(3), 275–281. https://doi.org/10.33559/esr.v3i3.971
Handayani, F., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Pembelajaran PAI di SMA: (Tujuan, materi, metode, dan evaluasi). Jurnal Al-Qiyam, 2(1), 93–101. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i1.120
Hatika, R. G. (2016). Peningkatan hasil belajar fisika dengan menerapkan model pembelajaran advance organizer berbantu animasi komputer. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 13–117. https://doi.org/10.15294/jpfi.v12i2.5210
Ibda, H. (2022). Inovasi pendidikan dan pembelajaran bahasa Indonesia sekolah dasar era digital. CV. Pilar Nusantara.
Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis keterampilan berbicara pada pembelajaran bahasa Indonesia siswa kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1). https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1103
Nursobah, A. (2019). Perencanaan pembelajaran MI/SD. Duta Media Publishing. http://repository.iainmadura.ac.id/257/
Putri, I. C. A. (2014). Pengaruh metode pembelajaran SQ3R terhadap hasil belajar bahasa Indonesia kelas V SD, 2(1).
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. W. (2021). Peningkatan keterampilan membaca dengan menggunakan media audio visual di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910–1917. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.690
Triyadi, S. (2015). Efektifitas penggunaan media audiovisual untuk meningkatkan keterampilan menyimak siswa pada mata pelajaran pendidikan bahasa Indonesia. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika, 3(2). https://doi.org/10.35706/judika.v3i2.215
Yuanta, F. (2017). Pengembangan media audio visual mata pelajaran bahasa Indonesia untuk sekolah dasar. IBRIEZ, 2(2), 59–70.