Pengaruh Gadget Terhadap Perilaku Anak Kelas VI SD IT Al-Maqom
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v4i1.2957Keywords:
Gadgets, Behavior, Students, Elementary SchoolsAbstract
The purpose of this study is to find out how the behavior of students at SD IT Al-Maqom in relation to gadgets. Along with technological advances, the use of gadgets has become an important aspect of daily life, even for students. This study uses quantitative methodology using direct regression method, involving 70 students as samples.Data were collected through the distribution of questionnaires that measure the influence of gadgets on the behavior of students.The results of the analysis show that the use of gadgets has a significant influence on the behavior of students of SD IT Al-maqom, with a level of influence of 76.3%.Although gadgets have a considerable impact, this study also realizes that other factors such as environment, parenting style, and genetic factors also influence the behavior of students, although these factors are not examined in this study.The conclusion is that gadgets have a significant influence on the behavior of students of SD IT Al-Maqom.
References
Ariston, Y., & Frahasini, F. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Bagi Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 1(2), 86-91.
Ary,Ida, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Handphone Pada Siswa Sekolah Dasar. Wiralodra English Journal, 4(2), 28–38. https://doi.org/10.31943/wej.v4i2.101
Efraim, P.J. (2018). Hibungan Peran Keluarga dalam Menghindari Dampak Negatif Penggunaan Gadget pada Anak dengan Perilaku Anak dalam Penggunaan Gadget di Desa Kiawa 2 Barat kecamatan Kawangkoan Utara. JurnalKeperawatan. 5. (2). 4
Fitriyani, F. (2015). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN (GADGET) UNTUK MEMOTIVASI BELAJAR SISWA SD. 2, 6.
Intan, A. (2021). Pengaruh Pendampingan Belajar Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Sekecamatan Buayan Kabupaten Kebumen Tahun Ajaran 2020/2021. Repository.Usd.Ac.Id, 1–19. https://repository.unsri.ac.id/12539/
Miftachul ulum. (2016). B u k u uji validitas dan uji reliabilitas. Buku Uji Validitas Dan Uji Reliabilitas, 67.
Munisa, M. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak usia dini di tk panca budi medan.
Noormiyanto. (2018). PENGARUH INTENSITAS ANAK MENGAKSES GADGET DAN TINGKAT KONTROL ORANGTUA ANAK TERHADAP INTERAKSI SOSIAL ANAK SD KELAS TINGGI DI SD 1 PASURUHAN KIDUL KUDUS JAWA TENGAH. 3(2), 91–102.
Nurhayati, N., Pebriana, P. H., Ananda, R., & Sumianto, S. (2023). Analisis Dampak Penggunaan Handphone Terhadap Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 328–336. https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2253
Palar, J. E., Onibala, F., & Wenda Oroh. (2018). HUBUNGAN PERAN KELUARGA DALAM MENGHINDARI DAMPAK BURUK PENGGUNAAN GADGET PADA ANAK DENGAN PERILAKU ANAK DALAM PENGGUNAAN GADGET DI DESA KIAWA 2 BARAT KECAMATAN KAWANGKOAN UTARA. E-Journal Keperawatan, 6(2), 1–8.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). Penggunaan Gadget Sebagai Sumber Belajar Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Matematika Dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 25. https://doi.org/10.24853/fbc.4.1.25-36
Rozalia, M. F. (2017). Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(2), 722–731.
Ruslan, hartanti, S. (2020). Penanaman Pendidikan Moralitas dan Nilai Pancasila Anak Usia Dini dalam Perkembangan IPTEK. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 2(1), 11–17. https://doi.org/10.33506/pjcs.v2i1.807
Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian Dan Hiperaktivitas. Gaster, 16(2), 191. https://doi.org/10.30787/gaster.v16i2.297