Peran Cerita Bergambar dalam Mengasah Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini: Perspektif Kajian Cerita Anak

Authors

  • Fitri Andriani Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Herlinda Herlinda Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Nursalim Nursalim Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Akmal Akmal Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Vera Sardila Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2823

Keywords:

picture books, language skills, early childhood, children's literature studies, language development

Abstract

This article aims to examine the role of picture books in enhancing language skills in early childhood from the perspective of children's literature studies. Picture books are considered an effective medium in supporting children's language development because they combine visual and narrative elements that enrich the child's learning experience. Through picture books, children can not only develop vocabulary but also understand language structure, improve listening and speaking skills, and stimulate their imagination. This indicates that engaging and educational picture books can enhance children's language skills, particularly in word recognition, sentence development, and storytelling abilities. Therefore, picture books are a highly beneficial tool in improving language skills in early childhood and should be considered in early childhood education curricula.

 

 

References

Hasibuan, R. (2023). PENGARUH MEDIA BUKU CERITA BERGAMBAR TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK KELOMPOK B DI TK TADIKA PURI SURABAYA. Journal of Gender and Children Studies, 3(1), 52-65.

Heryani, K. H. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 75-94.

Hoerudin, C. W. (2023). Strategi Guru Dalam Perkembangan Bahasa Indonesia Pada Anak Usia Dini Dengan Metode Cerita Bergambar. Plamboyan Edu, 1(1), 106-115.

Masruroh, F., & Ramiati, E. (2022). Pembentukan karakter gemar membaca pada anak usia dini melalui media buku cerita bergambar. INCARE, International Journal of Educational Resources, 2(6), 576-585.

Nikmah, N. U., & Darwati, Y. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Buku Cerita Bergambar Pada Anak Usia Dini. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 141-151.

Ningtyas, N. R. (2022). PENGARUH MEDIA BUKU CERITA BERGAMBAR TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK KELOMPOK B DI TK TADIKA PURI SURABAYA. PAUD Teratai, 11(1), 59-64.

Sari, F. P. PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 3-4 TAHUN DI PAUD HANG TUAH KOTA BENGKULU (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Suryani, W. A., & Puspitasari, R. (2022). Analisis Metode Cerita Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Az-Zahra Jangkat (Doctoral dissertation, INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI CURUP).

Udjir, N., & Watini, S. (2022). Implementasi model ATIK dalam meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui permainan kartu bergambar di RA Iftitah Al-Ikhlas Ambon. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1861-1872.

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Fitri Andriani, Herlinda Herlinda, Nursalim Nursalim, Akmal Akmal, & Vera Sardila. (2024). Peran Cerita Bergambar dalam Mengasah Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini: Perspektif Kajian Cerita Anak. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(4), 224–230. https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2823