Analisis Business Model Canvas pada Bisnis Creative Package di Industri Kreatif Digital

Authors

  • Muhammad Anggi Lubis IPB University
  • Apik Banyubasa IPB University
  • Wien Kuntari IPB University

DOI:

https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2767

Keywords:

Business Model Canvas, creative industry, digital packaging, strategy, innovation.

Abstract

The Business Model Canvas (BMC) is a crucial tool for mapping out strategic components of a business. This paper examines the application of BMC in the creative package business within the digital creative industry. The study aims to understand how value propositions, customer segmentation, revenue streams, and other elements interact to drive innovation and competitiveness. Using qualitative methods, including literature reviews and case studies, the research identifies key insights for optimizing BMC elements to improve business performance in this sector. The findings highlight the importance of continuous adaptation to market trends and leveraging digital platforms for marketing and distribution.

References

Aisyah, Y., & Kusrini, E. (2021). Analisis Strategi Pengembangan Bisnis Model Industri Kecil Menengah Produksi Batik. Jurnal Manajemen.

Allya Ramadhina, & Mugiono, M. (2022). PENGARUH DESAIN KEMASAN, VARIASI PRODUK, DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN. Jurnal Manajemen Pemasaran dan Perilaku Konsumen, 1(1), 59–67. https://doi.org/10.21776/jmppk.2022.1.1.21

Anggraini, N. (2020). Analisis Usaha Mikro dengan Pendekatan Business Model Canvas (BMC). Ekonomi dan Bisnis, 6(2), 139–156. https://doi.org/10.35590/jeb.v6i2.1313

Arista, A., Purbaya, M. E., & Ngafidin, K. N. M. (2023). Menghubungkan Akademik dan Industri, Peta Jalan Bisnis Digital: Ide Kreatif Bisnis Digital. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 239. https://doi.org/10.30595/jppm.v7i2.10426

Armayani, R. R., Tambunan, L. C., Siregar, R. M., Lubis, N. R., & Azahra, A. (2021). Analisis Peran Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan Penjualan Online. 5.

Dwirati, L., Melati, R., Sulistia, A. W., Putra, M. R. A., Ulum, M. B., & Hendarmin, R. M. R. (n.d.). Pengenalan Branding dan Packaging dalam Meningkatkan Penjualan pada UMKM Kemplang Ubu di Desa Talang Nangka, Kecamatan Lembak.

Fajrian, F., Muhamad Imron Zamzani, & Afrizal, F. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Industri Kreatif Digital di Kota Balikpapan. Jurnal Surya Teknika, 10(1), 584–589. https://doi.org/10.37859/jst.v10i1.4768

Fitriya, F. G. D., Wahyu Rijanto, O. A., & Hariyanto, K. (2023). PPM PENGEMBANGAN DESAIN KEMASAN DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN USAHA HOME INDUSTRI MOCHI MOCI DI SIDOARJO. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 6, 1–6. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v6i0.2086

Hariani, D., & Sutrisno, S. (2020). Analisis Strategi Model Bisnis Produk Industri Kreatif Dengan Pendekatan Model Canvas (Studi Pada Industri Batik Laweyan Kota Surakarta). Ilmu Ekonomi Manajemen dan Akuntansi, 1(2), 119–127. https://doi.org/10.37012/ileka.v1i2.270

Herawati, H., & Muslikah, M. (2020). PENGARUH PROMOSI DAN DESAIN KEMASAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SARIAYU PUTIH LANGSAT. Kinerja, 2(01), 17–35. https://doi.org/10.34005/kinerja.v2i02.794

Hertati, L., Syafitri, L., Asmawati, A., Terttiavini, T., & Tripermata, L. (2023). DIGITALISASI INDUSTRI KREATIF BISNIS PLAN LIMBAH ALAM ERA PADEMI COVID-19. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(1), 179. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i1.11921

Ismail, T., Rinaldy, R., Fadhila, M., & Rahman, N. E. (2021). PENGARUH INOVASI SOSIAL“LOCAL BUSINESS DEVELOPMENT” DENGAN STRATEGI BUSINESS MODEL CANVA (BMC) TERHADAP MODEL BISNIS UMKM PROGRAM CSR PESONA WALAHAR CREATIVE DESTINANTION BINAAN PT PERTAMINA (Persero) FUEL TERMINAL CIKAMPEK. Abdimas Galuh, 3(2), 480. https://doi.org/10.25157/ag.v3i2.6153

Juliarsa, K., & Permana, G. P. L. (2023). Pengembangan Kemasan (Packaging) Dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Arak Ngacuh. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 5(4), 769–775. https://doi.org/10.36312/sasambo.v5i4.1384

Kadi, D. C. A., Fauzi, R. U. A., Damayanti, R. Y., Eka, K., & Yani, M. (2023). LABELING, PACKAGING, DAN BRANDING SEBAGAI PENINGKATAN MINAT BELI KONSUMEN PADA UMKM SELAI SRIKAYA JUMBO DESA PUPUS LEMBEYAN MAGETAN. 01(01).

Kristia, K. (2022). PENDAMPINGAN INOVASI MODEL BISNIS DAN PERANCANGAN KONTEN PEMASARAN DIGITAL BAGI UMKM KENARI BAKE HOUSE YOGYAKARTA. SIPISSANGNGI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 115. https://doi.org/10.35329/sipissangngi.v2i2.2927

Kusriyanti, T. (2020). PERANCANGAN STRATEGI BISNIS DENGAN METODE BUSINESS MODEL CANVAS PADA LEORA DESIGN INTERIOR & FURNITURE. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 1(2), 527–536. https://doi.org/10.38035/jmpis.v1i2.294

Kusumawati, E. (2022). SOSIALISASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR UNTUK MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI JENJANG SEKOLAH DASAR DI SD AL-ISLAM 2 JAMSAREN SURAKARTA. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 886–893. https://doi.org/10.31949/jb.v3i4.3483

Nurhidayah, P., & Permatasari, I. R. (2024). ANALISIS PENERAPAN BISNIS MODEL CANVAS SEBAGAI STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA MIKRO PADA UMKM GLITHI MANIS DI KABUPATEN BLITAR. 9(4).

Palilingan, V. R., & Batmetan, J. R. (2022). Digital Business Model for CREATIVE INDUSTRIES. International Journal of Information Technology and Education, 1(4), 11–17. https://doi.org/10.62711/ijite.v1i4.72

Prakoso, S. T., Amalina, N., Erikawati, C., Aisah, N., & Danuari, A. (2023). Manajemen Pengetahuan Bisnis dalam Transformasi Digital Sebagai Sinergi Internal Process Collaboration. remik, 7(1), 775–783. https://doi.org/10.33395/remik.v7i1.12156

Pramesworo, S., Yustisia, N., & Evi, T. (2024). Transformasi Usaha Mikro Kecil dan Menengah: Menuju Bisnis Kreatif dan Inovatif. Jurnal Abdimas Perbanas, 5(1), 8–20. https://doi.org/10.56174/jap.v5i1.571

Rijal, S., Sihombing, T. M., Akbar, I. A., Desembrianita, E., & Lubis, R. F. (2023). Peran Keunggulan Kompetitif, Inovasi Produk, dan Jaringan Bisnis terhadap Kinerja Ekonomi Daerah. Sanskara Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(03), 173–185. https://doi.org/10.58812/sek.v1i03.123

Risdiana, A. (n.d.). Analisis Strategi DigitalMarketingProduk Industri Kreatif di Kecamatan Rajapolah, Tasikmalaya.

Rosyady, A. F., Hamdi, F. L., Rizky, R. A., Harli, K. G. P., Bawedan, A., & Ramadhan, M. A. K. (2022). Digitalisasi UMKM Untuk Meningkatkan Nilai Ekonomis dan Inovasi pada Industri Kreatif. JEECOM Journal of Electrical Engineering and Computer, 4(1), 18–23. https://doi.org/10.33650/jeecom.v4i1.3660

Saebah, N., & Zaenal Asikin, M. (2022). Efektivitas Pengembangan Digital Bisnis pada Gen-Z dengan Model Bisnis Canvas. Jurnal Syntax Transformation, 3(11), 1534–1540. https://doi.org/10.46799/jst.v3i11.649

Saputro, A., Anif, M., & Prasetyo, B. H. (2022). Desain Branding Kemasan Produk UMKM Yang Menarik dan Ekonomis.

Suhendra, Ardiansyah, & Trecy Austin. (2023). Penyuluhan Branding Kemasan Kemplang dan Dodol Produk UMKM Desa Tebing Gerinting Indralaya Selatan. Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(1), 46–56. https://doi.org/10.59025/js.v2i1.67

Wijaya, F. (2019). Formulasi Perancangan Strategi Pengembangan Usaha Menggunakan Analisis SWOT dan Business Model Canvas. JURNAL ILMU MANAJEMEN DAN BISNIS, 10(2), 205–212. https://doi.org/10.17509/jimb.v10i2.15308

Zulkarnain, Z., Saputra, M. G., & Silvia, D. (2020). STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS MELALUI PENDEKATAN BUSINESS MODEL CANVAS PADA PT PITU KREATIF BERKAH. Journal Industrial Servicess, 6(1), 55. https://doi.org/10.36055/jiss.v6i1.9476

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Lubis, M. A., Banyubasa, A., & Kuntari, W. (2024). Analisis Business Model Canvas pada Bisnis Creative Package di Industri Kreatif Digital. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(4), 94–108. https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2767