Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Berdasarkan Klasifikasi Kastolan
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2713Keywords:
error analysis, quadratic equations, KastolanAbstract
This research aims to analyze students' errors in solving quadratic equation questions based on the Kastolan classification with test instrument questions adapted to the cognitive level of Bloom's Taxonomy. The subjects of this research were six students of class IX MTsS Simpang Tanjung Nan IV. The type of research used is descriptive qualitative. Instruments include questions, interview guidelines and documentation. Based on this research, conceptual errors were found with a percentage of 58.3%, procedural errors with a percentage of 33%, and technical errors with a percentage of 25%. The dominant errors found are conceptual errors, the teacher's role is needed in preventing and overcoming these errors.
References
Amalia, R. (2023). Analisis kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan masalah perpangkatan. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 269–275. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1667
Anggraini, Y. P., & Kartini, K. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat pada siswa kelas IX SMPN 2 Bangkinang Kota. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 210–223. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.7682
Azizah, N., & Sumardi, H. (2021). Analisis kualitas dan tingkat kognitif soal matematika penilaian akhir semester (PAS) ganjil kelas IX di SMPN 10 Kota Bengkulu tahun 2020/2021. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 2(2), 51–60. https://doi.org/10.30596/jmes.v2i2.7936
Damayanti, V., Sapti, M., & Pangestika, R. R. (2022). Analisis kesalahan konseptual siswa SD Negeri Purworejo dalam menyelesaikan soal cerita pecahan. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 8(2), 384–397. https://doi.org/10.36987/jpms.v8i2.3270
Fujirahayu, A. R., Fitrianna, A. Y., & Zanthy, L. S. (2022). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi bentuk aljabar berdasarkan teori Kastolan. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(6), 1813–1820. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.1813-1820
Handayani, L. (2021). Pemanfaatan software GeoGebra melalui aplikasi android pada materi persamaan kuadrat. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 164–169. https://doi.org/10.51878/science.v1i2.419
Ina Magdalena, R., Prabadan, R. O., & Septia, E. R. (2021). Analisis taksonomi Bloom sebagai alat evaluasi pembelajaran di SDN Kosambi 06 Pagi. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 227–234. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Lestari, W., & Nirmala, N. A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal-soal segitiga dan segi empat berdasar pada taksonomi Bloom ranah kognitif. Prosiding Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta, 80, 65–72.
Mahmudi, I., Athoillah, M. Z., Wicaksono, E. B., & Kusumua, A. R. (2022). Taksonomi hasil belajar menurut Benyamin S. Bloom. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3507–3514.
Milenia, D., Resti, N. C., & Rahayu, D. S. (2022). Kemampuan siswa SMP dalam penyelesaian soal matematika berbasis HOTS pada materi pola bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 3(2), 100–108. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v3i2.2297
Najwa, W. A. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan penjumlahan bilangan bulat berdasarkan teori Kastolan. Jurnal Sekolah Dasar, 6(1), 77–83. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i1.1288
Nur Harisma, S., Fitriani, N., & Nurfauziah, P. (2023). Kesalahan siswa MTS dalam memahami soal tes pada materi himpunan berdasarkan taksonomi Bloom level kognitif. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(3), 1045–1054. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17517
Nuraini, I., & Afifurrahman, A. (2023). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi persamaan kuadrat. Journal of Math Tadris, 3(2), 15–31. https://doi.org/10.55099/jmt.v3i2.89
Rhusandy, C. N. R. (2023). Folding back siswa kelas IX SMPN 1 Panti dalam menyelesaikan masalah persamaan kuadrat berdasarkan langkah Polya. http://digilib.uinkhas.ac.id/24709/%0Ahttp://digilib.uinkhas.ac.id/24709/1/Camelia%20Nailul%20Rahmah%20Rhusandy_T20197093.pdf
Sari, M. R., Sa’dijah, C., & Sukoriyanto, S. (2022). Analisis kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan tes literasi statistik berdasarkan tahapan Kastolan. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(1), 156–169. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i1.13948
Sari, S. I., Yensy B, N. A., & Siagian, T. A. (2021). Analisis soal materi himpunan buku matematika SMP/MTS kelas VII kurikulum 2013 berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(2), 233–243. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.2.233-243
Shafira, N. (2020). Metode untuk menentukan akar-akar persamaan kuadrat. December, 1–8.
Sidik, H., & Amelia, R. (2021). Analisis kesalahan siswa kelas VII-B SMP Marga Utama Padalarang pada penyelesaian soal materi aljabar berdasarkan indikator Taksonomi Bloom dan gender. JPMI-Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1223–1232. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1223-1232
Sihafudin, & Tuhfatul Janan. (2023). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(3), 160–169. https://doi.org/10.59966/pandu.v1i3.484
Ulfah, & Arifudin, O. (2023). Analisis teori Taksonomi Bloom pada pendidikan di Indonesia. Jurnal Al-Amar, 4(1), 13–22.