Implementasi Model Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) dalam Meningkatkan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VI MIN 2 Kota Mataram
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2651Keywords:
Learning, Mathematics, RealisticAbstract
This research is based on the importance of learning realistic mathematics in mathematics. The purpose of this study is to determine the implementation of learning by using realistic mathematics learning models in improving the mathematical understanding of students of class VI MIN 2 Mataram City. PMR is a learning approach to mathematics that involves the reality and experience of students. In mathematics learning students are required to be more active in finding and finding solutions to a problem, so that learning that occurs will be centered on students. The research method used is a qualiative method for collecting data through observation, interviews and documents. The results showed that the application of realistic mathematics learning was effective in increasing students' mathematical understanding in the discovery of mathematical concepts through contextual learning and relevant to daily life. Thus, this research provides a significant involvement in understanding the role of PMR in increasing the mathematical understanding of students as well as part of an effective mathematical learning approach.
References
Abdul Majid. (2019). Implementasi pendekatan matematika realistik dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar (SD) atau madrasah ibtidaiyah (MI). Jurnal Kependidikan, 8(1), 18.
Afifach, R., Qory, N., & Sri Utami. (2024). Pendekatan pendidikan matematika realistik dalam pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi dan Humaniora, 1(6), 832-835.
Ahmad Nizar Rangkuti. (2019). Pendidikan matematika realistik, pendekatan alternatif dalam pembelajaran matematika (pp. 38-43). Citapustaka Media.
Chndra, C., Dori, L., & Hendra, K. (2018). Implementasi pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dalam pembelajaran matematika. Jurnal Homepage, 3(5), 65-69.
Darmiati, dkk. (2024). Implementasi pembelajaran matematika realistik Indonesia (PMRI) dalam meningkatkan literasi matematika siswa sekolah dasar: Pemodelan matematika dan faktor kontekstual. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 14802-14803.
Fahrurrozi, & Syukrul Hamdi. (2017). Metode pembelajaran matematika (pp. 39-41). Universitas Hamzanwadi Press.
Hilaria, M. M., & Stefanus, N. P. (2021). Pembelajaran matematika realistik dalam meningkatkan hasil belajar matematika materi operasi bilangan pecahan. Jurnal Basicedu, 5(1), 122-128.
Kurniati. (2022). Meningkatkan pemahaman matematis siswa melalui model pembelajaran matematika realistik. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 2-5.
Marzuki, A., Dwi Putra, & Sabri. (2021). Implementasi pendekatan pendidikan matematika realistik ditinjau dari pemahaman konsep, aktivitas dan respon siswa. Jurnal of Didactif Mathematics, 2(3), 122-124.
Melawati, R. (2020). Penerapan model pembelajaran realistic mathematics education untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis menggunakan lembar kerja siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 44-46.
Simon, M. P., Lolyta, D. S., & Natalia, P. T. (2024). Implementasi pendekatan matematika realistik (PMR) untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis di kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 530.
Solikhatun, M., Zaenuri, M., Masrukan, & Walid. (2022). Model pembelajaran matematika untuk meningkatkan penalaran matematis siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5(2), 50-53.