"Tingkatkan Kualitas Pendidikan: Peran Materi MIPA dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Nasional"

Authors

  • Siti Nur Maulidah Universitas Mulawarman
  • Zahrah Nazhifah Iftinany Universitas Mulawarman
  • Reisa Evita Zahradia Universitas Mulawarman
  • Ikmawati Ikmawati Universitas Mulawarman
  • Kurniawan Kurniawan Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.58192/populer.v3i3.2563

Keywords:

Quality, Objectives, Education, Mathematics and Natural Sciences (MIPA)

Abstract

Mathematics and Natural Sciences (MIPA) education has a very important role in shaping a smart, creative and innovative generation, in line with Indonesia's national education goals. This article explores the contribution of MIPA in improving the quality of education in Indonesia, especially through the development of critical and analytical thinking skills. This research uses a literature study method with a qualitative descriptive approach, and is supported by interviews with teachers in East Kalimantan. The results showed that MIPA learning can help learners develop scientific skills and form positive characters such as honesty, consistency and logical thinking. In addition, teachers, principals and parents have a crucial role in supporting the improvement of education quality. With the synergy of various parties, the integration of MIPA materials is expected to realize the goals of national education, namely creating a society that is intelligent, noble, and ready to face global challenges.

 

 

References

Alifah, Siti. 2021. “Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain.” CERMIN: Jurnal Penelitian 5(1):113–23. doi: https://doi.org/10.36841/cermin_unars.v5i1.968.

Arafah, Andi Asrafiani, Sukriadi Sukriadi, and Auliaul Fitrah Samsuddin. 2023. “Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme Pada Pembelajaran Matematika.” Jurnal Pendidikan MIPA 13(2):358–66. doi: https://doi.org/10.37630/jpm.v13i2.946.

Fadli, Ahmad Asyrof Al, and Qoriati Mushafanah. 2024. “Analisis Peran Orang Tua Dalam Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas V.” Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP) 4(2):210–16. doi: https://doi.org/10.54371 /jiepp.v4i2.437.

Fauzy, Alwan, and Puji Nurfauziah. 2021. “Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 Di SMP Muslimin Cililin.” Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 5(1):551–61. doi: 10.31004/cendekia.v5i1.514.

Gutama, Arie Surya, Muhammad Fedryansyah, and Eva Nuriyah. 2021. “Implementasi Program Kartu Indonesia Pintar ( Kip ) Berdasarkan Basis Nilai Keadilan Dalam Kebijakan Sosial.” Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM) 2(3):389–96. doi: https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.35872.

Hassanah, Izzatun, Imania Pratidina, Sri Untari, Bambang Sumardjoko, and Endang Fauzi Ati. 2024. “Peran Supervisi Pelaksanaan Kurikulum Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13(2):2119–30.

Husin, Amir, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, and Wismanto. 2023. “Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas ‘Guru Profesional’ Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi.” IKMAH: Jurnal Pendidikan Islam 12(2):241–51. doi: http://dx.doi.org/10.55403/hikmah.v12i2.560.

Jamil, Sofwan. 2023. “Analisis Relevansi Pendidikan Nasional Dan Pendidikan Islam.” Wistara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Sastra 4(2):130–32. doi: https://doi.org /10.23969/wistara.v4i2.10720.

Kurniawati, Fitria Nur Auliah. 2022. “Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi.” Academy of Education Journal 13(1):1–13. doi: https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.765.

Mulia, Pupun Suci, and Euis Kurniati. 2023. “Partisipasi Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Di Wilayah Pedesaan Indonesia.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7(3):3663–74. doi: 10.31004/obsesi.v7i3.4628.

Pristiwanti, Desi, Bai Badariah, Sholeh Hidayat, and Ratna Sari Dewi. 2022. “Pengertian Pendidikan.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 4(2):7911–7915. doi: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498.

Ramadhan, Rizky putra. 2023. “Studi Kepustakaan Tentang Terapi Naratif Sebagai Metode Trauma Healing Akibat Bencana Alam.” Trends in Applied Sciences, Social Sciences, and Education | 1(1):13–18.

Risdiany, Hani. 2021. “Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia.” AL-HIKMAH : Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam 3(2):194–202. doi: 10.31958/jt.v14i2.205.

Sakila, Rohima, Nenni faridah Lubis, Saftina, Mutiara, and Dedes Asriani. 2023. “Pentingnya Peranan IPA Dalam Kehidupan Sehari-Hari.” Jurnal Adam : Jurnal Pengabdian Masyarakat 2(1):119–23. doi: https://doi.org/10.37081/adam.v2i1 .1380.

Sukatin, Siti Munawwaroh, Emilia, and Sulistyowati. 2023. “Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan.” ANWARUL : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah 3(5):1044–54. doi: https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i5.1457.

Suncaka, Eko. 2023. “Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia.” UNISAN JURNAL 02(03):36–49.

Sutanto. 2024. “Transformasi Pendidikan Di Sekolah Dasar: Peran Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Di Indonesia.” Jurnal Guru Sekolah Dasar 1(1):68–75. doi: 10.70277/jgsd.v1i1.0009.

Wati, Erna, Risma Delima Harahap, and Islamiani Safitri. 2022. “Analisis Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(4):5994–6004. doi: 10.31004/basicedu.v6i4.2953.

Yudha, Firma. 2019. “Peran Pendidikan Matematika Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia Guna Membangun Masyarakat Islam Modern.” JPM : Jurnal Pendidikan Matematika 5(2):87–94. doi: 10.33474/jpm.v5i2.2725.

Published

2024-09-30

How to Cite

Siti Nur Maulidah, Zahrah Nazhifah Iftinany, Reisa Evita Zahradia, Ikmawati Ikmawati, & Kurniawan Kurniawan. (2024). "Tingkatkan Kualitas Pendidikan: Peran Materi MIPA dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Nasional". Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(3), 277–286. https://doi.org/10.58192/populer.v3i3.2563