Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Raya Kabupaten Simalungun Tahun Pembelajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i3.2318Keywords:
Active Learning Strategy Team Quiz Type, Active Learning in Christian Religious Education, CharacterAbstract
The research aims to determine the positive and significant influence of the team quiz type active learning strategy on the active learning of Christian Religious Education and Character Education of class The research hypothesis is that there is a positive and significant influence of the team quiz type active learning strategy on the active learning of Christian Religious Education and Characteristics of class
Descriptive and inferential quantitative research methods. The population of all class X students at SMK Negeri 1 Raya Simalungun Regency for the 2023/2024 academic year who are Protestant Christians is 159 people. The sample was random (random sampling), namely 40% of the total population minus 30 questionnaire test respondents, namely 40% x 129 people = 52 people. The research instrument is a closed questionnaire. The results of data analysis obtained: a) The value rcount=0.555>rtabel=0.297 and tcount=4.718>ttable=2.000 shows that there is a positive and significant relationship between the team quiz type active learning strategy and students' active learning in Christian Religious Education and Character. b) Regression equation. c) The determination test shows that the magnitude of the effect is 30.80%. d) Hypothesis testing obtained Fcount=22.284>Ftable=3.15 then H0 is rejected and Ha is accepted. The research concluded that there was a positive and significant influence between the active learning strategy of the team quiz type on the active learning of Christian Religious Education and Characteristics of class
References
Alkitab. (2018). Alkitab. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia.
Amin, & Sumendap. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi: Pusat Penerbitan LPPM.
Amriani. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Quiz Team Terhadap Motivasi Belajar Matematika Kelas V MI Kota Jawa Bandar Lampung. ED Jurnal Pendidikan.
Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dalvi. (2006). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Agama Dengan Metode Pembelajaran Aktif Tipe Quiz. Jurnal Guru, 3(1).
Darwanti, D. (2017). Efektivitas Metode Quiz Team Dan Murder Terhadap Aktivitas Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran IPS Pada Kelas VIII SMP Laboratorium Percontohan UPL. Jurnal JPIS, 26(1).
Djamarah, S. (2010). Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. (2017). Pembelajaran Seni Tari Di Indonesia Dan Mancanegara. Malang: UMM Press.
Gora, W., & Sunarto. (2010). Pakematik: Strategi Pembelajaran Inovatif Berbasis TIK. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Hadi, S. (2001). Metodologi Research. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.
Harianto, G. P. (2012). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Hermanto, B., & Winaryati, E. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Dengan Variasi Quiz Team Sebagai Upaya Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Struktur Atom. Seminar Nasional Edusaintek FMIPA UNIMUS.
Husein, L. (2017). Profesi Keguruan: Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Hutagaol, A. (2010). Memimpin Seperti Yesus. Jawa Timur: Gandum Mas.
Ibrohim. (2018). Jejak Inovasi Pembelajaran IPS: Mengemban Profesi Guru Pembelajar. Yogyakarta: Leutiko Prio.
Istarani. (2012). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Izzah, F. N. (2022). Analisis Faktor-Faktor Pemicu Turunnya Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran IPA Dimasa Pandemi. Pendidikan SAINS, 10(1).
Mandagi, M. (2012). Inovasi Pembelajaran Di Pendidikan Tinggi. Yogyakarta: Deepublish.
Margono. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Mohamad, & Uno, H. B. (2012). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Mudjiono, & Dimyati. (2013). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Naziaha, S. T., et al. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Selama Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal JPSD, 7(2).
Patrawijaya, E. (2009). Evaluasi teknik dan pemeliharaan gedung dan infrastruktur Rumah Sakit Panti Rapih. Yogyakarta: Thesis for Magister Degree.
Purnomo. (2023). Statistika Inferensial dan Kumpulan Soal. Makassar: Nasmedia.
Rifa’i, et al. (2022). Model Pembelajaran Kreatif, Inspiratif, Dan Motivatif. Cirebon: Yayasan Wiyata Bestari Samasta.
Royani, M., & Muslim, B. (2014). Keterampilan Bertanya Siswa SMP Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz Pada Materi Segi Empat. Jurnal Pendidikan Matematika, 22(2), 1.
Serakan, U., & Bougie, R. (2016). Research Methods for Business: A Skill Building Approach (7th ed.). New Jersey: Wiley.
Sinar. (2018). Metode Active Learning: Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Solehatin, & Anam, C. (2012). E-Quisioner Terhadap Tingkat Pemanfaatan Layanan WI-FI Kabupaten Banyuwangi. Yogyakarta: Budi Utama.
Steven, T. (2021). Pendidikan Agama Kristen Anak. Solok: Insan Cendekia Mandiri.
Sugdjana. (2002). Metode Statisiska. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfebeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfebeta.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfebeta.
Surtama, K. (2023). Mobile Ubiquitous Learning: Kajian Pengelolaan Diri Dalam Belajar, Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaripah. (2016). Pengaruh Persepsi Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Bidang Matematika Di Sekolah SMAN 1 Curup T.P 2014/2015. EduTech, 2(2).
Taufik. (2010). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Riau: Dotplus Publisher.
Uno, H. B., & Mohammad, N. (2015). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Budi Aksara.
Yamin, M. (2013). Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: GIP Press Group.