Pengaruh Kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Terhadap Peningkatan Kinerja dan Profesionalisme Guru: A Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i2.2136Keywords:
MGMP, Teacher Performance, Teacher ProfesionalismAbstract
MGMP serves as a forum within the educational domain that fosters collaboration and the exchange of ideas among educators. This platform affords teachers instructing similar subjects the opportunity to share experiences, teaching strategies, and instructional resources. Through the MGMP, educators can broaden their perspectives, enhance their competencies, and develop new skills to address various challenges encountered in the teaching-learning process. This study employs the Systematic Literature Review (SLR) method with the aim of investigating the impact of MGMP on teacher performance and professionalism. Data collection involves the identification and review of all articles with similar research topics. The articles used in this study comprise 10 national journal articles obtained from Google Scholar. Out of the 10 analyzed articles, 9 articles assert that MGMP can enhance teacher performance and professionalism, while 1 article suggests that MGMP has a negative impact on teacher performance and professionalism.
References
Anwar, A. S. (2020). Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan Mts Negeri 1 Serang. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 147–173. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.79
Asnawi, N. R., & Syamsi, R. (2023). Peningkatan Kinerja Guru PAI Melalui Kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Pada SMP di Kecamatan Maba Kabupaten Halmahera Timur. Amanah Ilmu, 3(2), 75–86.
Butar Butar, R., Panjaitan, B., & S. Tarigan, I. (2023). Pengaruh Partisipasi Guru Dalam Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA Di Kecamatan Doloksanggul. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(10), 3145–3159. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i10.588
Dalimunthe, R. A. A., & Hanum, F. (2018). Pengaruh Modal Sosial, Kompentensi Guru Dan Intensitas Kegiatan MGMP Terhadap Profesionalisme Guru IPS SMP. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(2), 1–15. https://doi.org/10.21831/socia.v14i2.19931
Fakrurridha, F., & Nurdin, N. (2019). Pelaksanaan MGMP Dalam Meningkatkan Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Serambi Ilmu, 20(2), 238. https://doi.org/10.32672/si.v20i2.1456
Gultom, P., Tampubolon, M., & Tampubolon, H. (2023). Pengaruh Musyawarah Guru Mata Pelajaran Dan Supervisi Akademik Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(1), 12–21. https://doi.org/10.51212/jdp.v16i1.184
Hamid, A. (2020). Profesionalisme Guru dalam Proses Pembelajaran. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(Juni), 1–17.
Hermawati, W. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja Guru Dan Implementasi Program Kerja Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Terhadap Kinerja Mengajar Guru Di Mts Negeri Model Brebes, 2(9), 170–193.
Imelda, I., Adripen, A., Muchlis, L. S., & Khairat, A. (2023). Pengaruh Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) terhadap Profesionalitas Guru. Islamika, 5(3), 1116–1128. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i3.3588
Maghfira, I., Mustar, S., Ifnaldi, & Faishol, R. (2022). Pelatihan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) dan Intensif terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 20(1), 018–050.
Manurung, F. J. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru dan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Tanah Jawa Kabupaten Simalungun. In Universitas HKBP NOMMENSEN Medan.
Maure, F. S., Arifin, A., & Datuk, A. (2021). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Sosiologi di Kota Kupang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(2), 111–118. https://doi.org/10.37640/jip.v12i2.534
Noor, I. H., Sabon, S. S., Joko, B. S., & Wijayanti, K. (2020). Musyawarah Guru Mata Pelajaran (Issue September). Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Permatasari, A. N., Burhanuddin, & Sobri, A. Y. (2016). Efektivitas Kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru di SMP Se-Kecamatan Pandaan Kabupaten Pasuruan. Universitas Negeri Malang.
Rohman, H. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal MADINASIKA Manajemen Dan Keguruan, 1(2), 92–102. https://ejurnalunma.ac.id/index.php/madinasika
Suraini, A. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar Melalui Diskusi MGMP di SMA Negeri 1 Kuripan Kabupaten Probolinggo. Wahana Kreatifitas Pendidik (WKP), 2(3), 26–34. https://doi.org/10.1007/s11273-020-09706-3
Tamur, P. (2021). Peningkatan Kinerja Guru Melalui MGMP Mini Di SMP Negeri 1 Lembor. EDUNET-The Journal of Humanities and Applied Education, 1(2), 61–83.
Zainal Muttaqin, M. (2022). Pengaruh Kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran Terhadap Profesionalisme Guru Di Mts Ummul Quro Al-Islami Bogor. Al-Munadzomah, 1(2), 66–72. https://doi.org/10.51192/almunadzomah.v1i2.316