Pengaruh Gaya Belajar Auditori terhadap Pemahaman Pembelajaran Al-Qur’an di TPQ Mambaul Ulum Desa Dagan Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i1.1754Keywords:
Learning Style, Auditory, Understanding, al-Qur'anAbstract
The purpose of this study was to determine whether there is an effect of auditory learning style on the understanding of learning the Qur'an in 5th grade students of Madrasah Ibtida'iyah at the Mambaul Ulum al-Qur'an Education Park in Dagan Village. This study uses Quantitative methods with the type of case study through the management of instruments in the form of questionnaires, interviews, observations and documentation and a sample of 48 of the 5th grade students. The results showed that there was no effect of auditory learning style on understanding al-Qur'an learning by an average of 20.03% from variable X (Auditory Learning Style) to variable Y (Understanding al-Qur'an Learning).
References
Abi, A. M. (2020). Analisis Gaya Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri Oebaki. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18–24. https://doi.org/10.32938/jpm.v2i1.538
Adawiyah, T. A., Harso, A., & Nassar, A. (2020). Hasil Belajar IPA Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Science, and Physics Education Journal (SPEJ), 4(1), 1–8. https://doi.org/10.31539/spej.v4i1.1636
Amana, F. A. (2015). Pengaruh Kebiasaan Membaca Al quran Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas X Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Madiun. 1.
Fadlilah, E. S., Luhri, I. S., Adie, C. F., Dzakiroh, K., & Latifah, E. (2022). PENGARUH MOTIVASI GURU TERHADAP E-LITERASI SISWA KELAS 5 PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MI MUAWWANAH BANJARANYAR. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 232-242.
Fajarwati, A. M., Syamsiyah, C., Wulandari, D. I., Ali, S. R. A., & Latifah, E. (2022). PENGARUH E-LIBRARY TERHADAP MINAT BACA PESERTA DIDIK KELAS 5 PADA MI MU’AWANAH. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 275-282.
Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2012). Gaya Belajar (1st ed.). Pustaka Belajar.
Hasibuan, S. W., Masrifah, A. R., Latifah, E., Djahri, M. B. M., Dewindaru, D., Shalihah, B. M., ... & Pratiwi, H. (2021). Metode Penelitian Ekonomi Islam. Media Sains Indonesia.
Laila, Z., Aima, Z., & Yunita, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Horizon, 1(3), 588–600. https://doi.org/10.22202/horizon.v1i3.5257
Mahadi, F., Husin, M. R., & Hassan, N. M. (2022). Gaya Pembelajaran: Visual, Auditori dan Kinestetik. Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 29–36. https://doi.org/10.36079/lamintang.jhass-0401.340
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-Mat, 4, 76–85.
Na’Im, Zaedun, et al. MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. CV WIDINA MEDIA UTAMA, 2021.
Pristiwanti, D., Badriyah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915.
Putra, A., Tensa, Y., & Erita, S. (2020). Analisis Penalaran Proporsional Siswa dengan Gaya Belajar Auditori dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan. Journal on Education, 2(4), 323–330. https://doi.org/10.31004/joe.v2i4.326
Rosidah, S. A., Bariroh, A., Farichah, Z., Mu'minah, R. U., Shifa, S. C., & Latifah, E. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN TEKNOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN TIK DI MI MAMBA’UL ULUM DAGAN. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 265-274.
Sa'diyyah, A., Himanda, I. W., A’yun, Q., Nikmah, Z., & Latifah, E. (2022). PENGARUH EFEKTIFITAS APLIKASI WHATSAPP GROUP DALAM KOMUNIKASI TERHADAP PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI MI MAMBAUL ULUM DAGAN. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(02 Desember), 255-264.
Saefiana, S., Sukmawati, F. D., Rahmawati, R., Rusnady, D. A. M., Sukatin, S., & Syaifuddin, S. (2022). Teori Pembelajaran dan Perbedaan Gaya Belajar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 3(1), 150–158. https://doi.org/10.33487/mgr.v3i1.3976
Setiana, D. S., & Purwoko, R. Y. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari gaya belajar matematika siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 163–177. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i2.34290
Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran (edisi 1). Deepublish.
Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1487
Wahyuni, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202
Yasir, M., & Jamaruddin, A. (2016). Studi Al-Qur’an (J. Arni (ed.); 1st ed.). Asa Riau (CV. Asa Riau).