Relasi Sosial NGO PERMAI Dalam Pemenuhan Pendidikan Terhadap Anak Migran Yang Tidak Berdokumen Di Pulau Pinang Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.58192/populer.v3i1.1707Keywords:
Education, undocumented migrant children, social relations, NGOs, MalaysiaAbstract
Undocumented migrant children lose access to formal education. Therefore, a learning forum is provided, namely the guidance studio (SB) or Learning Center. This research uses a qualitative method using a case study approach. The aim of this research is to determine the form of social relations of NGO PERMAI in building a guidance studio for undocumented migrant children, to find out the form of support/contribution from related parties in helping fulfill education for migrant children. The theory used is Michel Foucault's theory of power relations. The results of this research are: The PERMAI NGO guidance studio requires support and assistance from other parties, this form of relationship is a collaborative relationship from (KBRI, KJRIl, PPI and students from universities in Indonesia). The forms of support provided vary, such as material support or learning needs (desks, chairs, notebooks, boards, etc.) or support in the form of personnel as provided by PPI.
References
Alfina, D. A., Adelia, K. P., Dwi, W. S., & Osfir , C. R. (2023). Penambahan Jam Pelajaran dan Penerapan Fun Games di Sanggar Bimbingan Permai Penang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 35-44.
Anna, Y. H., & Rofi'atul, A. (2020). DIPLOMASI INDONESIA DALAM MENANGANI MASALAH PENDIDIKAN ANAK TKI DI SABAH MALAYSIA. SPEKTRUM (Jurnal Ilmu Politik Hubungan Internasional), 1-22.
Asmaroini, A. P., Trisofirin, M., & Shohenuddin, S. (2023). Internalisasi nilai-nilai Pancasila di Sanggar Belajar Sentul Malaysia. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 8(2), 136-145.
Baharuddin, A. (2021). Kerjasama Indonesia - Malaysia dalam Peningkatan Taraf Pendidikan Anak TKI di Negeri Sabah. Hasanuddin Journal Of International Affairs, 193-216.
Budi, S. H., & Reza, T. (2020). Problematika Pendidikan di Perbatasan: Studi Kasus Pendidikan Dasar bagi Anak Pekerja Migran Indonesia (PMI) di Negara Bahagian Sarawak, Malaysia. Jurnal Transformasi Global, 201-213.
Creswell, J. (2016). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran Terjemahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hardani, A., & Rahayu, R. (2019). Politik Hukum Perlindungan Non-Derogable Rights Pekerja Migran Indonesia Tidak Berdokumen. Pdf. Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum, 3(2), 115-128.
https://www.bps.go.id/indicator/12/1975/1/jumlah-penduduk-pertengahan-tahun.html (Diakses pada 9 Agustus 2023)
https://www.liputan6.com/global/read/4031844/kunjungi-malaysia-jokowi-ingin-tingkatkan-akses-pendidikan-bagi-anak-tki (Rizky Akbar Hasan, 7 Agustus 2019) diakses pada tanggal 20 Agustus 2023
Meleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mohd , Z. b. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pendidikan Karakter untuk Anak Pekerja Migran Indonesia di Sabah Malaysia. STILISTIKA, 185-194.
Muyamin, M. (2019). Peran Aktif NGO Humana dalam Memfasilitasi Pendidikan Anak-Anak Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Sabah Malaysia. Indonesian Perspective, 100-117.
Mahardhani, A. J., Sutrisno, S., Rusdiani, N. I., Cahyono, H., Asmaroini, A. P., Kristiana, D., & Ayuningtyas, E. D. P. (2023). Pembelajaran Lintas Budaya Melalui Aktivitas Mengajar pada Sanggar Bimbingan Non Formal di Malaysia. Dharma Sevanam: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 58-67.
Novia, H. (2023). Dinamika Diplomasi Indonesia Terkait Pemenuhan Akses Pendidikan Anak Pekerja Migran Indonesia di Sarawak Malaysia. Jurnal Studi Diplomasi Dan Keamanan, 15(2), 1-22.
Niehlah Riyati, A. R., Jufriansah, A., Khusnani, A., Fauzi, I. M., & Sari, T. P. (2023). Penguatan Pendidikan sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kemampuan Jasmani bagi Anak Pekerja Migran di Sanggar Bimbingan Malaysia. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 105-122.
Siti , S. (2018). Teori-teori Pendidikan Dalam Al-Qur"an, Edukasi Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 71.
Syafiuddin, A. (2018). Pengaruh Kekuasaan Atas Pengetahuan (Memahami Teori Relasi Kuasa Michel Foucault). Refleksi Jurnal Filsafat dan Pemikiran Islam, 18(2), 141-155.
Udhwalalita, A. A., & Hakim, M. F. (2023). Pemenuhan Pendidikan Anak-Anak PMI di Malaysia Oleh Pusat Pendidikan Warga Negera Indonesia. SIYAR Journal, 3(1), 31-42.
Undang-Undangan RI Pasal 31 Ayat 1 dalam UUD 1945 tentang Hak setiap warga negara untuk mendapatkan pendidikan dan pengajaran.
Windary, S. (2022). Kontribusi Non-Government Organization (NGO) dalam Pendidikan Anak Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Sabah. TRANSBORDERS: International Relations Journal, 5(2), 115-128.
Wulandari, A. B., & Rustinar, E. (2022). Implementasi Diplomasi Pendidikan Anak Migran Indonesia di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(09), 1110-1117.